Skip to content

Metakognitiv terapi

Metakognitiv terapi (MCT) er den 3. bølge af kognitive terapier. I den kognitive trerapi tillægger man tanker og følelser en stor betydning for den psykiske trivsel, og det er indholdet der arbejdes med her. I den metakognitive metode er indholdet i tankerne og følelser IKKE vigtige. Det er derimod fokus er på, hvordan du behandler dine tanker, hvad du gør med dem?

Metakognition er altså tanker om tanker – og det er det, der er fokus her. Hvad gør du med dine bekymringstanker? Bekymrer du dig hele tiden? Overtænker du? Har du en overdreven opmærksom på bestemte tanker- dem der indeholder bekymringer, grublerier, sygdomsbekymringer osv? Det kaldes for CAS (kognitivt opmærksomhedssyndrom). Den metakognitive metode arbejder med at minimere og forebygge CAS.

Metoden er effektiv ved en række tilstande eksempelvis:

  • Angst
  • Stress
  • OCD
  • Depression

Metakognitiv terapi

Back To Top

Ved fortsat at bruge sitet, accepterer du brugen af ​​cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Acceptér herunder, betragtes dette som din accept

Luk