Skip to content

Forandringer – hvorfor er det så svært at ændre noget – selvom det er noget, du gerne vil og kan se gevinsten ved forandringen – og alligevel kan det være en “kamp” – men prøv at læs med her !!

Forandringer – hvorfor er det så svært at ændre noget – selvom det er noget, du gerne vil og kan se gevinsten ved forandringen – og alligevel kan det være en “kamp” – men prøv at læs med her !!

Du har sikkert oplevet at gå i gang med noget, du rigtig gerne vil opnå eller ændre, det kan være du vil tabe 5 kg, løbe 5 km, ændre vaner så du undgår stress – så har du sikkert også af og til oplevet en kamp for at komme i mål.

Denne kamp eller modstand mod forandring er en lille sabotør , der hvisker os i ørerne, at “det går da meget godt”, så hvorfor i alverden vil du tabe dig/leve sundere/blive skilt/stresse af osv.

Og for øvrigt regner det i dag, så jeg kan godt vente til i morgen osv.

Det er mærkeligt, at der er en ubevidst mekanisme, der skaber modstand mod det, vi gerne vil – så hvorfor er det sådan, er det nye, det anderledes farligt – næ, det er det ikke i vores bevidste hjerne. Men “Modstanden” dukker op, fordi du er i færd med at gøre noget andet – udfordre dig selv/træde ud af komfortzonen, bryde de kendte vaner

Det er jo ikke logisk eller er det?

Det er faktisk logisk – fordi vores adfærd bygger på en gammel overlevelsesstrategi – at det er vigtigt at være på vagt overfor trusler, det sikrer vores overlevelse/artens overlevelse, og denne gamle overlevelsesstrategi bor stadig i os, derfor reagerer vi, når der er ændringer i farvandet.

Adfærd kan være svær at ændre, mange gange skal vi nemlig ikke bare ændre en adfærd, men også de vaner, normer, forestillinger, der knytter sig til den adfærd, der skal ændres. Hvis du f.eks. skal holde op med at spise slik, så skal du ændre dit billede af, hvordan det at spise slik er forbundet med hygge.

En vis tilbageholdenhed overfor forandringer

Der er altså altid ubevidst en vis portion frygt/spænding før vi kaster ud i noget nyt – og det er fra gammel tid den frygt, der holder os i live, for har du ikke denne frygt/spænding ville du vade lige ud på gaden og bliver kørt over.

og nu vil du sikkert sige – ja men det ved jeg jo godt – men alligevel hvorfor kan jeg ikke?

Jo – nu skal du høre

Prøv at tænke tilbage på sidste gang, du ville ændre noget i dit liv (og det kan være alt fra at skulle tabe 5 kg, løbe et maraton, stoppe rygning, ændre vaner for at undgå stress, blive skilt/blive alene) – og tænk så over:

Var det noget, du rigtig gerne ville hen imod? – eller var det noget du ville væk fra/holde op med osv.?

Der er nemlig en meget stor forskel på, om det er “væk fra” eller “hen imod” – i mit sidste blogindlæg var jeg inde på, hvordan dine tanker om forandring er med til at bestemme, om du lykkes eller mislykkes – og det skal vi kigge på igen.

Prøv et øjeblik at huske sidste gang du stod i en situation, der krævede noget andet af dig, end du plejer – var du klar over, hvorfor du var forbeholden og måske lidt utryg?

“Jeg ved hvad jeg har, men jeg ved ikke, hvad jeg får”

Det tænker vi tit, når vi ikke tror, at vi er i stand til at forandre –

Motivation – vi skal have lyst til det – det skal give mening – være vigtigt, med andre ord

“Jeg skal have noget der er bedre, end det jeg har”

Ja, men er det ikke logisk, at det er bedre for mig at passe på mig selv og ikke blive stresset, at tabe de 5 kg, at holde op med ryge, at slutte et dårligt forhold, at dyrke motion osv.

– jo det er logisk – men kan være rigtig svært at ændre, hvis du ikke kigger lidt dybere i HVORFOR og HVAD SÅ og dermed overvinder forandringsangsten

Hvad kan være grunden til at det ikke lykkes?

Det handler om, at vi jo er afhængige af andres anerkendelse – og det har specielt stor betydning, når vi skal ændre adfærd f.eks. i forbindelse med stress, for hvad tænker de andre nu om mig, når jeg siger fra? Og skal vi ændre levevis, tabe i vægt, spise sundere og starte med at motionere osv – så “taber vi ansigt”, hvis det ikke lykkes.

Du har sikkert også af og til fokus på, hvad andre syners om dig og det du gør . Og disse tanker forstærkes når vi skal ændre noget, og det viser hvor meget vi er styret af, hvad andre synes om os, at andres anerkendelse indfanger os – stiver vores selvtillid af når det går godt, og når det går dårligt og vi ikke lykkes, tager det en bid af vore selvtillid.

Når jeg skal ændre noget, har jeg haft en tendens til at fortæller mig selv, at nu skal jeg holde op med…………..Og hvis det så ikke lykkes, bliver jeg frustreret og bebrejder mig selv, at det er også for dårligt………og måske giver jeg op – og sidder
så med en følelse af et lille nederlag, det gnaver lidt og så tror jeg måske mindre på mig selv næste gang, hvor jeg skal ændre noget – så “sabotøren” får endnu mere magt

Kender du det?

Er det også sådan du gør?

Og har du oplevet, at det lykkes – og hvad gjorde du ?

Grunden til vi giver op under vejs er måske, at forandringen indebærer et “tab” for os, at vi også mister noget – og hvad kan det være:
– hvis vi er den flinke pige/rare mand der altid siger ja – så mister vi den anerkendelse det giver
– hvis vi er angst for at miste noget – så undlader vi også den forandring, der vil give os mere glæde, frihed osv.

Fordi vi er meget afhængige af andres anerkendelse ser vi nederlag som en fejl og ikke som en udfordring vi måske greb lidt forkert an – så vi må prøve igen.

Næste gang du skal foretage en ændring, så prøv at spørge dig selv om:

– er det her en ændring til gavn for mig?
– er det noget jeg vil “væk fra”?
– er det noget jeg vil “hen imod”?

Tænker du, at den forandring du skal i gang med er:

1. En udfordring – spændende?
eller
2. Et problem, du må ændre?

En udfordring “Jeg vil gerne gøre mere af …..”?
Ser du det som en udfordring, så har du en positiv tilgang og det skaber motivation – du vil gerne “have mere af”

“Holde op med/gøre noget ved” –
Et problem – noget jeg skal holde op med – giver følelse af uoverskuelighed og skaber træthed, det føles som et bjerg – og motivationen udebliver

Hvor tror du succesraten er størst??

Så mit forslag til dig er:

1. Overvej hvordan du tænker om det, du gerne vil ændre

2. Lav en +/- liste over de kortsigtede og de langsigtede fordele og ulemper

Det er en god ide at se på fordele og ulemper ved forandringen.
Se lidt på ulemper ved at tænke kortsigtet og ved at tænke langsigtet

Det er et fif som en rigtig god veninde og en fantastisk god coach Anna Marie Johansen  gjorde mig opmærksom på https://coachconnexion.dk/

Hun siger, at vi ofte fokuserer på den korte bane – og det bliver tit negativt – et eksempel kan være (den korte bane) “Øv nu kan jeg ikke spise kage/chokolade i pausen”.  Det er negativt fordi jeg ikke kan hygge sammen med de andre.  Vægttabet – den langsigtede gevinst er jo først om lang tid – derfor svært nu og her at fokusere på det positive aspekt ved forandringen.

Så en af fælderne kan være, at vi tænker på den korte bane

God fornøjelse hvis du har tænkt dig at lave en forandring – og hvis ikke håber jeg, du vil dele dette indlæg – tak

Kærlig hilsen
Karen

 

 

Back To Top

Ved fortsat at bruge sitet, accepterer du brugen af ​​cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Acceptér herunder, betragtes dette som din accept

Luk