Skip to content

Stressfri arbejdsuge

Hverdagslivets travlhed og en “evigheds-to-do-liste”

Hvis du ikke har en fysisk liste, har du måske en liste i hovedet?

Er du også bekymret for, om du når det hele, når det du har sat dig for? Er dit liv en lang arbejdsproces med uendelige krav, nogen gange  slet ikke reelle. Men bare noget du tror, du er nødt til, for at leve op til de krav, du tror er nødvendige for at være god nok.

Er du styret af din liste, dvs skal du have lavet dine opgaver, have nået dine ting? Bliver du ved til, du segner, eller stopper du, når du er træt? Hvor befinder du dig på skalaen?

Fra “jeg styrer mit liv” til “opgaverne/pligterne/forpligtelserne styrer mit liv”?

Er du midt imellem eller til en af siderne?

Det betyder, at der er en evig bekymring for ikke at nå/blive færdig .

Når vi altid løber afsted efter noget – så er der noget andet, vi ikke kan.  Evig travlhed skaber uro i sindet. Vi ser ikke detaljerne, de små ting – det der foregår omkring os, når vi går ture, er det bare for at nå målet ikke for at “se”.

Evig travlhed – altid at være i aktivitet, altid lidt i tidsnød – sætter dit sind og krop i alarmberedskab. Og humøret bliver dårligere, der er ikke overskud. Og det slider på fysikken.

Du har sikkert af og til undret dig over, hvorfor du har så travlt, hvorfor det hele er så vigtigt.

Måske har du slet ikke sådan – og det er heldigt for dig. Måske kender du nogen, der har det sådan, så hjælp dem til at stoppe evigheds-to-do-hjulet.

Hvad er det, der styrer os, når vi hele tiden skal være i aktivitet? Er der mon nogle bagvedliggende regler om “kun at være god nok hvis…..”?

Det er måske også værd at undersøge?

Ligesom det er værd at undersøge, hvordan det er at have ro i sindet, hvilke tanker og følelser dukker op?

I morgen starter en ny  arbejdsuge, har du lyst til at prøve at gøre det lidt anderledes i ugen, der kommer?

Hvis ja, så jeg vil bede dig om at gøre følgende, som jeg er sikker på  vil skabe en forandring for dig.

  1. forsøg at skabe en rolig morgen.
  2. sæt din telefon til at ringe 4 gange på en dag. Hver gang den ringer holder du pause i 5 min. Du skal fjerne dig fra dit arbejdssted, gå ud hvis du kan, ellers find et sted, du kan være i fred (evt toilettet).
  3. sæt dig og luk øjnene tag nogle dybe vejrtrækninger, og gå på opdagelse i din krop, dit sind og din hjerne. Hvordan er der lige nu?- bare registrere, du skal ikke ændre. Det kan være, du mærker en masse, det kan være, der er meget uro, det kan også være, der ikke er noget, det er ok, uanset hvad du mærker
  4. På jobbet skal du mentalt afslutte din arbejdsdag, inden du går ud af døren, brug de sidste 10-15 min til at gøre dagen færdig.
  5. Gå ud og mærk naturen, og det betyder ikke, du skal køre langt for at finde natur. De fleste af os har natur i nærheden, det kan være et træ på vejen, en park, en have. Læg mærke til det du ser, duft, lyt, føl. Måske kan du gøre det på vej hjem fra arbejde, i en længere pause, eller en kort tur morgen eller aften.

De små pauser i løbet af dagen, giver dig mulighed for:

  • At stoppe op og mærke, hvad du har brug for lige nu
  • At reflektere over, om det du er i gang med lige nu, er vigtigt eller kan ændres/udskydes
  • At du forholder dig aktivt til dit liv og dine gøremål i stedet for at reagere og løbe videre

Gå ud og nyd efterårets smukke farver. Tag dig tid, og mærk hvad der sker med dit sind, din hjerne og din krop.

Rigtig god fornøjelse

Kærlig hilsen

Karen

 

Back To Top

Ved fortsat at bruge sitet, accepterer du brugen af ​​cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Acceptér herunder, betragtes dette som din accept

Luk